Beilen

Tegel eruit/plantje erin

De leden van Groei & Bloei afdeling Beilen helpen tuinen te vergroenen. Op zaterdagmorgen 4 mei, van 10.00 – 12.00 uur op het plein voor het Buurtgebouw de Raat in Beilen-West, hebben leden van de tuinvereniging Groei & Bloei afdeling Beilen gratis plantenstekken uitgedeeld. Het mooie van dit project is dat de plantenstekken uit de tuinen komen van onze leden  zelf. De vereniging zet zich hiermee in voor de gevolgen van de klimaatverandering. Een tuin vol tegels warmt in de zomer genadeloos op, waardoor het er niet uit te houden is, terwijl het water bij hevige regenbuien de bodem niet in kan trekken met wateroverlast tot gevolg. Planten brengen een beter microklimaat in de tuin omdat het er dan minder snel opwarmt en al die groene tuinen bij elkaar vormen samen een groot areaal met voedselbronnen en schuilplaatsen voor vlinders, vogels en insecten. Tegel eruit, plant erin dus! Om de stekken een goede start te geven heeft de vereniging er een zakje goede grond bijgegeven, dat gratis ter beschikking is gesteld door Wormenkwekerij Wasse gevestigd aan Vorrelveen. De gemeente Midden-Drenthe heeft deze actie ondersteund en gezorgd voor afvoer van de ingeleverde tegels/stenen.

Hoe is deze actie verlopen? In elk Groei & Bloei-tasje zaten 6 plantenstekken. We ruilden 1 tasje voor 1 tegel. De aanloop was gestaag en er was veel belangstelling voor de informatiekraam van Groei & Bloei. In totaal zijn er 50 tegels ingeleverd en 50 tasjes vergeven. Een mooie opbrengst voor deze morgen! Deze actie heeft tevens een nieuw lid opgeleverd. De planten die zijn overgebleven hebben we gegeven aan Clara van der Gaast, omdat ze zoveel voor de vereniging doet. Voor ieder die heeft meegewerkt aan dit project hartelijk dank voor jullie inzet!