Gluren bij de moestuinburen

Vorig jaar is het project “Gluren bij de moestuin buren” zo’n succes gebleken, dat de werkgroep moestuinieren ook het zomer seizoen van 2024 de open moestuin-/informatiedagen heeft georganiseerd. Op zaterdag 20 april, van 10.00 tot 12.00 uur, zijn de open moestuin dagen gestart. Zowel leden als niet-leden, ervaren als onervaren moestuiniers konden zich weer inschrijven. Ook dit jaar zijn er, verdeeld over het teeltseizoen, vier open moestuin dagen gepland. Twee zeer ervaren biologische- moestuiniers, Jan Zoer en Jan van der Gaast, begeleiden dit project. Zij hebben jarenlang ervaring  opgedaan in de groentetuin bij hun boerderijen. Deze twee leden van Groei&Bloei laten zien wat en hoe ze telen, delen op een ontspannen manier hun kennis en kunde en beantwoorden  vragen.
Een heel nieuw initiatief dit seizoen vindt plaats op de Arnica kwekerij. Dit groeiseizoen zijn er 6 tuinplaatsen beschikbaar gesteld op het terrein van de Arnica kwekerij aan Boterveen bij Eemster. Deelnemers die zelf geen moestuin hebben kunnen daarmee toch de theorie opgedaan tijdens onze “Gluur”ochtenden verbinden met de praktijk. Het telen van de groente is op 100% biologische basis. Voor dit project hebben zich 6 personen aangemeld, zowel leden als niet leden. Eén persoon moest later helaas om persoonlijke redenen verstek laten gaan. De tuiniers worden door Jan en Jan begeleid. Inmiddels zijn we enkele maanden verder en is de eerste oogst een feit. Juist omdat het een kleine groep is en de tuintjes niet te groot, is er een fijne groepssfeer ontstaan waardoor men elkaar helpt wanneer nodig. Er wordt hard gewerkt, maar er is zeker ook tijd voor het schaften. De deelnemers communiceren via een groepsapp die intensief gebruikt wordt.  Wat doe je bijvoorbeeld als de Coloradokever is opgedoken, er al eitjes zijn gelegd op het tere aardappelloof en spuiten niet is toegestaan? Even een appje en je kunt weer verder! Duidelijk is dat de deelnemers en begeleiders veel plezier beleven aan dit project. Dank ook aan Eef en Jan de eigenaars van de Arnica kwekerij, voor hun gastvrijheid!